Zal ik jou ‘ns even helpen?

Heb jij jezelf weleens horen zeggen: “jeetje, ik probeer je alleen maar te helpen hoor!”. Het gebeurt zo vaak dat we een ander helpen en hij reageert alsof we het alleen maar moeilijker maken. Hoe komt dat? Is de ander koppig? Ondankbaar? Of gewoonweg niet te helpen? Misschien… maar het is waarschijnlijker dat de hulp die je geboden hebt, niet de hulp was die hij nodig had. Hoe goed het ook bedoeld is, hulp is alleen maar hulp wanneer het als zodanig ervaren wordt door de ontvanger. Iedereen laat zich helpen, maar alleen op zijn manier.

Het is een bekend riedeltje: ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’. Een ouderwetse, rijmende manier om te zeggen dat we een ander moeten behandelen zoals we zelf behandeld willen worden. Het is een vuistregel die helpt voorkomen dat we ons egoïstisch opstellen. Wat we ons vaak niet realiseren, is dat het ook een vuistregel is die maakt dat we ons egocentrisch opstellen. We nemen onze eigen behoeften en voorkeuren als de standaard en passen die vervolgens toe op een ander. Daarbij gaan we eraan voorbij dat de ander misschien wel iets heel anders nodig heeft dan wij. Oeps! Doe je zo je best om de ander tegemoet te komen… is het nog niet goed! Geen wonder dat je soms gefrustreerd raakt wanneer je je best doet voor een ander. Jouw best, is niet altijd ook het beste voor de ander.

Wat wil de ander dan wél van je?? Iedereen gaat in de basis anders om met zijn gevoelens. Ga maar na: wanneer jij boos bent, wil je dan met rust gelaten worden of erover praten? Wanneer je verdrietig bent, wil je dan getroost en geknuffeld worden en je verdriet uiten? Of wil je juist opgepept worden met vrolijkheid en afleiding? En als je teleurgesteld bent? Wil je dan even zwelgen in je teleurstelling of gestimuleerd worden om je schouders eronder te zetten en er het beste van te maken? Zoveel mensen, zoveel wensen. Als iemand jou echt wil helpen, dan geeft hij je datgene wat jíj nodig hebt bij het gevoel dat jij ervaart. En zo werkt dat dus ook voor de ander. Hij is alleen geholpen met wat híj nodig heeft. ‘Wat gij wilt dat u geschiedt, werkt soms gewoon bij een ander niet’.

Hoe kom je er nu achter wat de ander nodig heeft? Je zou het natuurlijk gewoon kunnen vragen. Soms weet iemand je precies te vertellen wat hij nodig heeft. Maar doorgaans vindt iemand dat heel moeilijk aan te geven. Soms voelen ze zich juist gefrustreerd omdat ze het zelf moeten aandragen.  Door je in de ander te verplaatsen, je empathisch vermogen in te zetten, kom je doorgaans al veel dichterbij echt behulpzame hulp. De meest duidelijke aanwijzing voor de hulp die iemand nodig heeft, is de hulp die hij zelf zou aanbieden. Want de ander wil niet behandeld worden zoals jij behandeld wil worden, maar zoals hij jou behandelt.

Gelijk aan de slag?

Bekijk onze trainingen en workshops

Ja graag!
klik hier

CCSS

Hét model voor constructieve communicatie

Meer lezen

Rielutions

Meer weten over ons?

Lees het hier
2018-06-12T18:16:16+00:00 By |Gevoel|0 Comments